Wij wensen u veel leesplezier

Als we u kunnen helpen de signalen van uw lichaam beter te begrijpen en u actie wilt ondernemen, klik dan hier

Zwanger worden tips: 9 tips om snel zwanger te worden


Veel paren hebben moeite om zwanger te worden. Sommige maatregelen en tips kunnen helpen als u graag kinderen wilt hebben.

Als u zwanger wilt worden, zijn er verschillende stappen die in het lichaam plaatsvinden: De eierstokken laten een eicel vrij. Een zaadcel moet deze eicel bereiken en bevruchten. De bevruchte eicel moet door de eileider naar de baarmoeder reizen. Het moet dan stevig in de baarmoeder blijven zitten om daar uit te groeien tot een foetus. Bij elk van deze stappen kan er iets mis gaan. Daarom is seks meestal niet genoeg als u zwanger wilt worden. Voor veel paren duurt het maanden - dit is heel normaal. Voor anderen werkt het echter niet, zelfs niet na een lange tijd. Dan is het tijd om de problemen te vinden en op te lossen.

In dit artikel geven we u negen tips die u kunnen helpen sneller en makkelijker zwanger te worden..

Tip 1: Het juiste moment in de cyclus

Vrouwen zijn niet altijd even vruchtbaar. De vruchtbare dagen zijn rond de eisprong. Als een eicel vanuit de eierstok in de eileider springt, kan hij daar ongeveer 12 tot 24 uur worden bevrucht. Sperma kan echter enkele dagen in het lichaam van een vrouw overleven, waardoor het venster voor seks groter wordt. De drie tot vijf dagen voor en de dag na de eisprong zijn ideaal [1], [2].

De timing van geslachtsgemeenschap is dus cruciaal om zwanger te worden. Hoe de cyclus precies werkt, verschilt van vrouw tot vrouw. Lange tijd werd aangenomen dat de meeste vrouwen ongeveer 14 dagen na het begin van hun laatste menstruatie ovuleren. Een studie die in 2019 in het tijdschrift Nature verscheen en gegevens van meer dan 600.000 cycli bevatte, toonde echter aan dat de cyclus veel individueler is! In feite varieerde de tijdspanne tussen het begin van uw menstruatie en de volgende ovulatie van ruim 10 dagen bij vrouwen met een zeer korte cyclus tot bijna 27 dagen bij vrouwen met een zeer lange cyclus [3].

Wist u dat? Naarmate vrouwen ouder worden, worden hun cycli meestal korter. In het bovengenoemde Nature-onderzoek was de gemiddelde cyclus van 45-jarigen 3,2 dagen korter dan die van 25-jarigen [3].

Zo herkent u uw vruchtbare dagen

Het is handig om uw eigen cyclus te leren kennen en op welke dagen u de meeste kans hebt om zwanger te worden. Enkele tekenen van de vruchtbare dagen [4]:

  • Temperatuur: Om deze veranderingen te detecteren, moet u elke dag na het opstaan de temperatuur in de vagina of het rectum meten. Er zijn ook speciale thermometers die tot op twee decimalen nauwkeurig kunnen meten.
  • Het cervicaal slijm wordt helderder en vloeibaarder. Hij trekt ook aan touwtjes als u het tussen uw wijsvinger en duim neemt en uit elkaar trekt.
  • De baarmoederhals is zachter en licht verwijd.

Slimme kleine helpers

Er zijn nu talloze hulpmiddelen die u kunnen helpen bij het bepalen van het juiste moment voor inseminatie. Bijvoorbeeld:

  • Cycluskalender en apps om je cyclus bij te houden. Maar wees voorzichtig: agenda's en apps die alleen met tussenpozen werken, zijn niet geschikt voor vrouwen met een onregelmatige cyclus.
  • Ovulatietests vertellen u of u momenteel op uw vruchtbare dagen bent. Een goede test die u kan helpen is de Clearblue Ovulatietest.
  • Met moderne vruchtbaarheidstrackers kunt u direct na het opstaan ​​uw lichaamstemperatuur bepalen, verdere gegevens invoeren en deze rechtstreeks naar een app verzenden.

Tip 2: Vergeet de seksmythes

Wanneer en hoe moet u seks hebben? Als u uw cyclus niet precies weet om de beste tijd te vinden om seks te hebben, wordt aangeraden om elke twee tot drie dagen seks te hebben. Oriënteer u anders op de eisprong, zoals aanbevolen in de vorige tip, en heb idealiter om de dag seks tijdens de vruchtbare fase [5].

Veel tips draaien om welke positie het beste is om zwanger te worden. Een tijdje liggen na seks zou ook helpen om sperma de weg naar het ei te vinden. Deze maatregelen zijn echter niet wetenschappelijk bewezen en kunnen koppels flink onder druk zetten.

U kunt seks beter leuk en comfortabel houden. Volgens studies vergroot het de kans om zwanger te worden als u een climax bereikt tijdens seks, zelfs als onderzoekers nog niet precies weten waarom [6], [7].

Studies hebben ook niet aangetoond dat onthouding gedurende meerdere dagen de kwaliteit van het sperma verbetert. Stellen die elke dag seks hebben, lijken geen nadeel te hebben om zwanger te worden [8].

Tip 3: Geen stress!

Stress en druk hebben invloed op het hele lichaam - en kunnen uw kansen om zwanger te raken verminderen. Bij vrouwen beïnvloedt stress de hormonen en bij mannen kan het de spermaproductie verstoren. Daarom is het belangrijk om ontspannen te blijven. Dit is natuurlijk niet altijd gemakkelijk, zeker niet als er problemen zijn.

Houd er rekening mee dat het normaal is om niet meteen zwanger te worden. Artsen gaan er pas van uit dat u vruchtbaarheidsproblemen hebt als u het langer dan een jaar geprobeerd hebt en nog niet zwanger bent. Dat het een paar maanden kan duren is heel normaal!

Als u het gevoel hebt dat u last hebt van constante spanning of zelfs chronische stress, moet u daar iets aan doen. Probeer externe bronnen van stress te herkennen en deze zo goed mogelijk te elimineren. Andere stressverlichtende technieken en stressmanagementmethoden kunnen ook helpen, zoals meditatie, yoga en autogene training. Als de stress te groot wordt, kunt u denken aan psychotherapeutische hulp [9].

Tip 4: De juiste voeding voor de kinderwens

Een uitgebalanceerde voeding en de juiste toevoer van voedingsstoffen spelen ook een rol, zowel voor vrouwen als voor mannen - niet alleen om zwanger te kunnen worden, maar ook om uw kind goed te laten ontwikkelen. IJzer en jodium zijn belangrijk voor vrouwen. Het gebruik van foliumzuur wordt ook aanbevolen voor vrouwen in de fase waarin ze proberen om kinderen te krijgen. Over het algemeen kan het zinvol zijn om foliumzuur tabletten en vitamine supplementen te nemen als u een tekort heeft aan bepaalde vitamines en mineralen [10],[11]

Goed om te weten: Als het niet lukt om zwanger te worden, ligt het probleem net zo vaak bij de man als bij de vrouw. Een oorzaak van mannelijke vruchtbaarheid kan te wijten zijn aan een tekort aan voedingsstoffen. Studies tonen bijvoorbeeld aan dat een gebrek aan het mineraal selenium een ​​negatief effect heeft op de kwaliteit van het sperma [12], [13]. Een Vruchtbaarheidstest man kan u meer vertellen over de spermaconcentratie bij mannen. 

Tip 5: Streef naar een gezond gewicht

Algemene lichamelijke fitheid en dus een gezond lichaamsgewicht worden aanbevolen om zwanger te worden. Zowel ondergewicht als ernstig overgewicht (obesitas) kan de vruchtbaarheid aantasten.

Zwanger worden en ondergewicht

Vooral het effect van ondergewicht (BMI lager dan 18,5) is duidelijk: hierdoor raken hormonen in de war, kunnen menstruaties onregelmatig worden of zelfs helemaal niet optreden. Als u ondergewicht hebt, concentreert uw lichaam zich erop om zichzelf in stand te houden. Functies die niet direct gerelateerd zijn aan overleven - zoals voortplanting - worden stilgelegd. Ondergewicht tijdens de zwangerschap kan ook problemen veroorzaken voor zowel moeder als kind. Als u ondergewicht heeft en zwanger wilt worden, kunt u het beste direct met uw arts overleggen  [14].

Zwanger worden en overgewicht

De verbanden tussen obesitas en problemen met zwanger worden worden momenteel in de wetenschap besproken: Er zijn onderzoeken die aantonen dat vrouwen met overgewicht meer problemen hebben om zwanger te worden en dat het gemiddeld langer duurt om dit te doen [15]. Vaak gaat het echter om vrouwen met obesitas, oftewel zeer overgewicht (BMI boven de 30 of 35), die al kunstmatige inseminatie hebben ondergaan. Aan de andere kant zijn er ook veel zwaarlijvige vrouwen die zonder problemen kinderen kunnen krijgen, en in sommige onderzoeken zijn er nauwelijks verschillen met vrouwen met een normaal gewicht.

Het is daarom belangrijk dat u samen met uw artsen uitgebreid op zoek gaat naar de oorzaak als er problemen zijn. Ga er niet automatisch vanuit dat uw lichaamsgewicht de oorzaak is als u niet eerder zwanger bent geworden. Als obesitas echter een potentieel probleem wordt, probeer dan af te vallen [16].

Waarschuwing: geen crashdiëten! Als u veel overgewicht heeft en zwanger wilt worden, kan het zinvol zijn om af te vallen. Radicale crashdiëten waarmee u in zeer korte tijd veel kilo's kwijtraakt, worden echter niet aanbevolen en kunnen zelfs een negatieve invloed hebben op de vruchtbaarheid. Britse onderzoekers beschreven dit in een artikel uit 2010 – in plaats daarvan bevelen ze geleidelijk, duurzaam en gecontroleerd gewichtsverlies aan [17].

Tip 6: Slaap goed - en regelmatig

Een verstoorde slaap en een onregelmatig slaappatroon kunnen uw hormoonhuishouding verstoren en het moeilijker maken om zwanger te worden.

Dit blijkt bijvoorbeeld uit onderzoeken bij vrouwen die in ploegendienst werken en vaak last hebben van slaapproblemen. In sommige onderzoeken hadden ze gemiddeld een kortere of onregelmatige cyclus, deden ze er langer over om zwanger te worden en hadden ze vaker last van complicaties aan het begin van de zwangerschap. Bovendien was de kans groter dat ploegenarbeiders helemaal niet in staat waren om zwanger te worden.

Hieruit concluderen sommige onderzoekers het belang dat gezonde slaap kan hebben voor de vruchtbaarheid in het algemeen - en bevelen aan: Als u slecht slaapt en tegelijkertijd problemen hebt om zwanger te worden, werk dan ook aan uw slaap en uw slaapritme [18], [19].

Tip 7: Beweging - maar niet te intens

Lichaamsbeweging is een van de leefstijlfactoren die uw vruchtbaarheid kunnen beïnvloeden, samen met een uitgebalanceerd dieet en een gezond lichaamsgewicht. Uit een Australisch onderzoek bleek bijvoorbeeld dat vrouwen die sporten minder kans hebben op vruchtbaarheidsproblemen. Dus over het algemeen fit zijn, kan uw kansen om zwanger te worden vergroten [20].

Veel fertiliteitsexperts adviseren echter: overdrijf het niet in de fase dat u probeert kinderen te krijgen! Te intensief sporten als vrouw kan de eisprong verstoren en zelfs een zwangerschap in de weg staan, vooral als u de intensiteit niet gewend bent. Makkelijk joggen, zwemmen, fietsen of een matige routine in de sportschool zou geen probleem moeten zijn - het is beter om de training voor de halve marathon of intensieve spieropbouw uit te stellen tot een ander moment [21].

Trouwens: bij mannen kan intensieve duursport waarschijnlijk leiden tot een tekort aan testosteron en dus ook de vruchtbaarheid aantasten. In ons artikel over testosteron leest u meer over het mannelijk geslachtshormoon.

Tip 8: Vermijd alchohol en roken 

Alcohol en sigaretten zijn om allerlei redenen ongezond - en ze zijn ook geen goed idee als u probeert zwanger te worden. Over het algemeen moet u dingen vermijden die problematisch zijn tijdens de zwangerschap terwijl u probeert zwanger te worden. Omdat sommige stoffen het ongeboren kind in de vroege stadia van de zwangerschap kunnen schaden. In onderzoeken had nicotine ook een negatief effect op de vrouwelijke vruchtbaarheid. Het kan de oestrogeenspiegels en de eisprong in de war brengen, waardoor uw kansen om zwanger te worden worden verkleind [22].

Deze tip geldt echter niet alleen voor vrouwen: het kan ook gunstig zijn voor de vruchtbaarheid van mannen als ze alcohol, sigaretten en andere drugs vermijden. De stimulerende middelen kunnen een oorzaak zijn van mannelijke onvruchtbaarheid en bijvoorbeeld de kwaliteit van het sperma verminderen [23].

Hoe zit het met cafeïne? Of koffie, zwarte thee enzovoort, ook in de vruchtbaarheidsfase en tijdens de zwangerschap twijfelachtig zijn, wordt al lang in de wetenschap besproken. Een reviewstudie uit 2020 brengt slecht nieuws voor koffieliefhebbers. Volgens de onderzoekers zijn er geen hoeveelheden cafeïne die veilig kunnen worden geconsumeerd tijdens de zwangerschap. Cafeïne kan onder meer het risico op een miskraam, een laag geboortegewicht en obesitas bij jonge kinderen vergroten. De aanbeveling in het onderzoek: vermijd cafeïne tijdens het proberen zwanger te worden [24].

Tip 9: Tot de kern van problemen komen

Soms zijn de oorzaken van een onvervulde kinderwens te diep om op te lossen met veranderingen in levensstijl. Dan kunnen ziekten, tekorten aan voedingsstoffen en hormonale onevenwichtigheden zoals een tekort aan oestrogeen bij vrouwen of een tekort aan testosteron en teveel oestrogeen bij mannen ervoor zorgen dat u niet zwanger wordt.

Als het met zwanger worden niet wil lukken, is het uiterlijk verstandig om u door een arts te laten onderzoeken. In sommige gevallen kunnen bepaalde behandelingen of kunstmatige inseminatie tot succes leiden.

Een bezoek aan uw gynaecoloog kan over het algemeen nuttig zijn aan het begin van de fase waarin u probeert kinderen te krijgen - zo weet u vanaf het begin of er problemen kunnen zijn en wat u eraan kunt doen. Als u een vrouw bent van 35 jaar of ouder, wordt het over het algemeen aanbevolen om een ​​arts te raadplegen, omdat problemen met zwanger worden na deze leeftijd vaker voorkomen. Mannen kunnen worden onderzocht door een uroloog.

Lees meer over mannelijke en vrouwelijke onvruchtbaarheid en de mogelijke oorzaken ervan in ons gezondheidsportaal.

Bepaalde ziekten kunnen het moeilijk of zelfs onmogelijk maken om zwanger te worden. Polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) is bijvoorbeeld een veelvoorkomende reden waarom de kinderwens onvervuld blijft.

In één oogopslag: zwanger worden tips

Vind het juiste moment om zwanger te worden: drie tot vijf dagen voor en de dag na de eisprong. cycluskalenders, temperatuurmetingen, ovulatietests en vruchtbaarheidstrackers kunnen daarbij helpen.

Vermijd de stress van zwanger worden. Dit houdt ook in dat je niet onder druk wordt gezet door mythes rond seks. Heb zo vaak als u kunt seks op manieren die u leuk vindt en waar u uzelf prettig bij voelt.

Blijf gezond - een uitgebalanceerd dieet, regelmatige lichaamsbeweging en voldoende, regelmatige slaap kunnen u helpen zwanger te worden. Compenseer eventuele tekorten aan voedingsstoffen.

Vermijd alcohol, sigaretten en andere drugs. Vermijd ook koffie, zwarte thee en andere cafeïnehoudende dranken in de fase waarin u kinderen probeert te krijgen.

Zoek medische hulp als het lange tijd niet werkt om mogelijke oorzaken te achterhalen. Vrouwen ouder dan 35 wordt aangeraden zich door hun gynaecoloog te laten onderzoeken als ze kinderen willen. Als u graag wilt weten of u op dit moment zwager bent, kan bijvoorbeeld een eenvoudige clearblue Zwangerschapstest u helpen. 

Bronnen

[1]        „Fertility Window Calculator“, American Pregnancy Association, 7. November 2021. https://americanpregnancy.org/getting-pregnant/fertility-window/ (bekeken op Jan. 10, 2022).

[2]        A. J. Wilcox, C. R. Weinberg, und D. D. Baird, „Timing of Sexual Intercourse in Relation to Ovulation — Effects on the Probability of Conception, Survival of the Pregnancy, and Sex of the Baby“, N. Engl. J. Med., Bd. 333, Nr. 23, S. 1517–1521, Dez. 1995, doi: 10.1056/NEJM199512073332301.

[3]        J. R. Bull, S. P. Rowland, E. B. Scherwitzl, R. Scherwitzl, K. G. Danielsson, und J. Harper, „Real-world menstrual cycle characteristics of more than 600,000 menstrual cycles“, Npj Digit. Med., Bd. 2, Nr. 1, S. 1–8, Aug. 2019, doi: 10.1038/s41746-019-0152-7.

[4]        Frauenärzte im Netz, „Fruchtbare Tage selbst bestimmen: Methoden » Natürliche Familienplanung » Familienplanung & Verhütung » Frauenärzte im Netz - Ihr Portal für Frauengesundheit und Frauenheilkunde »“. https://www.frauenaerzte-im-netz.de/familienplanung-verhuetung/natuerliche-familienplanung/fruchtbare-tage-selbst-bestimmen-methoden/ (bekeken op 11, 2022).

[5]        „Trying to get pregnant“, nhs.uk, 8. Dezember 2020. https://www.nhs.uk/pregnancy/trying-for-a-baby/trying-to-get-pregnant/ (bekeken op Jan. 10, 2022).

[6]        „Do sex positions or orgasms increase conception chances?“, Modern Fertility Blog, 21. Mai 2021. https://modernfertility.com/blog/does-sex-position-orgasm-affect-conception/ (bekeken op Jan. 10, 2022).

[7]        D. Cordary, A. Braconier, F. Guillet-May, O. Morel, M. Agopiantz, und R. Callec, „Immobilization versus immediate mobilization after intrauterine insemination: A systematic review and meta-analysis“, J. Gynecol. Obstet. Hum. Reprod., Bd. 46, Nr. 10, S. 747–751, Dez. 2017, doi: 10.1016/j.jogoh.2017.09.005.

[8]        E. Levitas u. a., „Relationship between the duration of sexual abstinence and semen quality: analysis of 9,489 semen samples“, Fertil. Steril., Bd. 83, Nr. 6, S. 1680–1686, Juni 2005, doi: 10.1016/j.fertnstert.2004.12.045.

[9]        „Does stress hinder conception?“, http://www.apa.org. http://www.apa.org/monitor/sep06/stress.aspx (bekeken op Aug. 15, 2018).

[10]      Y.-H. Chiu u. a., „Association Between Pesticide Residue Intake From Consumption of Fruits and Vegetables and Pregnancy Outcomes Among Women Undergoing Infertility Treatment With Assisted Reproductive Technology“, JAMA Intern. Med., Bd. 178, Nr. 1, S. 17–26, Jan. 2018, doi: 10.1001/jamainternmed.2017.5038.

[11]      D. Best, A. Avenell, und S. Bhattacharya, „How effective are weight-loss interventions for improving fertility in women and men who are overweight or obese? A systematic review and meta-analysis of the evidence“, Hum. Reprod. Update, Bd. 23, Nr. 6, S. 681–705, Nov. 2017, doi: 10.1093/humupd/dmx027.

[12]      „Selenium: its potential role in male infertility“. https://pjms.com.pk/issues/aprjun109/article/reviewarticle1.html (zugegriffen Aug. 16, 2018).

[13]      J. Pieczyńska und H. Grajeta, „The role of selenium in human conception and pregnancy“, J. Trace Elem. Med. Biol., Bd. 29, S. 31–38, Jan. 2015, doi: 10.1016/j.jtemb.2014.07.003.

[14]      J. Bellver, „In vitro fertilization in underweight women: focus on obstetric outcome“, Fertil. Steril., Bd. 113, Nr. 2, S. 323–324, Feb. 2020, doi: 10.1016/j.fertnstert.2019.10.009.

[15]      R. Sundaram, S. L. Mumford, und G. M. Buck Louis, „Couples’ body composition and time-to-pregnancy“, Hum. Reprod., Bd. 32, Nr. 3, S. 662–668, März 2017, doi: 10.1093/humrep/dex001.

[16]      V. Sarais, L. Pagliardini, G. Rebonato, E. Papaleo, M. Candiani, und P. Viganò, „A Comprehensive Analysis of Body Mass Index Effect on in Vitro Fertilization Outcomes“, Nutrients, Bd. 8, Nr. 3, Art. Nr. 3, März 2016, doi: 10.3390/nu8030109.

[17]      S. Pandey, S. Pandey, A. Maheshwari, und S. Bhattacharya, „The impact of female obesity on the outcome of fertility treatment“, J. Hum. Reprod. Sci., Bd. 3, Nr. 2, S. 62–67, 2010, doi: 10.4103/0974-1208.69332.

[18]      J. D. Kloss, M. Perlis, J. Zamzow, E. Culnan, und C. Gracia, „Sleep, Sleep Disturbance and Fertility in Women“, Sleep Med. Rev., Bd. 22, S. 78–87, Aug. 2015, doi: 10.1016/j.smrv.2014.10.005.

[19]      C. A. Goldstein und Y. R. Smith, „Sleep, Circadian Rhythms, and Fertility“, Curr. Sleep Med. Rep., Bd. 2, Nr. 4, S. 206–217, Dez. 2016, doi: 10.1007/s40675-016-0057-9.

[20]      G. P. Mena, G. I. Mielke, und W. J. Brown, „Do physical activity, sitting time and body mass index affect fertility over a 15-year period in women? Data from a large population-based cohort study“, Hum. Reprod., Bd. 35, Nr. 3, S. 676–683, März 2020, doi: 10.1093/humrep/dez300.

[21]      O. Hakimi und L.-C. Cameron, „Effect of Exercise on Ovulation: A Systematic Review“, Sports Med., Bd. 47, Nr. 8, S. 1555–1567, Aug. 2017, doi: 10.1007/s40279-016-0669-8.

[22]      C. de Angelis u. a., „Smoke, alcohol and drug addiction and female fertility“, Reprod. Biol. Endocrinol., Bd. 18, Nr. 1, S. 21, März 2020, doi: 10.1186/s12958-020-0567-7.

[23]      World Health Organisation (WHO), „Infertility“. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/infertility (bekeken op Juni 04, 2021).

[24]      J. E. James, „Maternal caffeine consumption and pregnancy outcomes: a narrative review with implications for advice to mothers and mothers-to-be“, BMJ Evid.-Based Med., Bd. 26, Nr. 3, S. 114–115, Juni 2021, doi: 10.1136/bmjebm-2020-111432.

 

 

 

 

Wilt u uw lichaam beter begrijpen?

U moet zelf uw gezondheidsparameters kunnen meten en meer controle krijgen over uw gezondheid! Hiervoor hebben we de cerascreen® gezondheids-testkits ontwikkeld. Onze tests kunt u gemakkelijk en snel thuis gebruiken!

Onze gezondheidstests

Breid uw kennis uit

Wilt u betrouwbare en begrijpelijke informatie krijgen over alle aspecten van gezondheid, voeding en fitness? Onze blogartikelen zijn onderzocht en geschreven door ervaren medische redacteuren en voedingsdeskundigen. We houden rekening met actuele wetenschappelijke studies en actualiseren de artikelen regelmatig.

Lees meer

Gratis gezondheidsinformatie

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang informatie over gezondheid en voeding. Bovendien ontvangt u nuttige tips over actuele gezondheidsthema's en -trends en ontvangt u individuele productaanbevelingen.

Registreer nu
Inhoud